Op De Tweeklank vinden we het belangrijk dat kinderen leren met hun hoofd, hart én handen. Kinderen leren het best in een schooldag met voldoende afwisseling. Niet alleen maar stilzitten, maar ook ruimte om te bewegen, te ervaren en zich creatief te uiten. We noemen dit een dynamische schooldag.
De afgelopen jaren is uit onderzoek en praktijkervaring steeds duidelijker geworden dat beweging en variatie het leren kunnen versterken. Bewegen helpt bij het vasthouden van aandacht, het verwerken van informatie en het stimuleren van motivatie. Daarnaast draagt het bij aan het sociaal-emotioneel welzijn van kinderen. Dit vraagt om een bewuste aanpak, waarin we balans zoeken tussen rust en actie, structuur en ruimte, binnen en buiten.
Die afwisseling krijgt op verschillende manieren vorm in onze schooldag. Denk aan:
We geloven niet in méér doen om het meer doen, maar in bewust kiezen wat bijdraagt aan leren en ontwikkeling. Dat betekent soms bewegen, en soms juist even niet. Zo zoeken we – steeds opnieuw – naar een werkbare balans die past bij het moment, de groep en het kind.